Tuesday, 7 August 2012

Cinta Dari Sudut Psikologikal

                       
     Cinta adalah suatu yang paling misteri sepanjang zaman. Cinta sering di mainkan di mana-mana sahaja saja, baik pada filem, majalah, drama, buku, lagu dan berbagai lagi. Terlalu sukar untuk mengungkapkan dan mendefinisikan apa itu cinta.. 'Cinta itu apabila kita sentiasa terbayang wajah si dia', 'cinta itu suci', cinta itu tidak mengenal usia', 'cinta itu buta', dan berbagai-bagai lagi ungkapan.     
              



      Tidak dapat di nafikan media memainkan peranan dan pengaruh mendalam tentang cinta. Mengapakah kisah cinta sering mendapat tempat di media? Jawapannya adalah kerana semua orang dapat merasai perasaan yang di namakan cinta itu. Tetapi benarkah cinta itu sesuatu yang sangat misteri?
     Ya! Bukan sahaja cinta, tetapi semua yang berkaitan dengan emosi adalah misteri oleh hampir keseluruhan orang.

      Adakah cinta itu berasal dari emosi? Apakah cinta itu sama seperti emosi-emosi lain seperti gembira, sedih, takut, dan marah? Jawapannya adalah ya! 

      Pernahkah anda mempertanyakan kepada diri anda mengapakah anda merasa menyukai seseorang? Pasti tidak bukan? Jika anda mempertanyakannya pun anda pasti tidak akan mendapat jawapan. Pernahkah anda mempertanyakan diri anda apakah yang seseorang itu lakukan terhadap anda sehingga anda merasa menyukainya? 



      Kesimpulan dari apa yang di katakan cinta itu adalah kerana perasaan menyukai seseorang. Menyukai seseorang yang bertentangan jantina dari anda. Dan jika bersamaan jantina ia hanya di namakan persahabatan.
     Contohnya, jika anda seorang perempuan. Seorang rakan perempuan anda sering mengambil berat akan diri anda, menjadi seorang yang setia mendengar luahan anda dan sentiasa menghargai apa yang anda lakukan. Apakah perasaan anda terhadapnya? Anda pasti menganggapnya sebagai seorang sahabat sejati, teman rapat dan sahabat karib anda.
     Bagaimanakah jika seorang lelaki melakukan perkara yang sama kepada anda? Apakah anda merasa ia wajar di anggap sebagai teman rapat sahaja?

      Manusia dan seluruh kehidupan ini di jadikan berpasangan. Sudah lumrah bahawa setiap manusia memerlukan yang bertentangan jantina darinya. Wanita memerlukan lelaki kerana kekuatannya, keberanian dan agar dapat melindunginya. Manakala lelaki pula memerlukan wanita kerana ketelitiannya, kelembutannya dan kerana perasaannya yang mendalam.




      Oleh itu ketahuilah bahawa cinta bukanlah sesuatu yang misteri yang membingungkan. Cinta lahir kerana anda menyukai seseorang samada anda sedar atau tidak. Dan ia juga dinamakan cinta apabila anda menyukai orang yang bertentangan jantina dengan anda. Dan ia sekadar di namakan persahabatan jika orang tersebut sama jantina dengan anda.
     Tiada istilah cinta itu buta, ia buta kerana anda tidak dapat mendalami perasaan anda sendiri dan tidak pernah mempertanyakan diri anda kenapa anda menyukainya. Anda terperangkap dalam perasaan anda sendiri dan menolak rasional. 



No comments:

Post a Comment